Ingefära

Skrivet 2009-12-11 @ 18:48:53
Stannade hemma från jobbet idag.
Vaknade sisådär 20 gånger inatt, sov jättedåligt och hade ont i halsen och var jättetorr i munnen. När klockan ringde så kände jag mig heeelt däckad, hade nästan ingen röst, så ont i halsen hade jag.. och kroppen var helt matt och orkeslös.
Så jag bestämde mig att stanna hemma från jobbet idag.
Jag skulle aldrig orkat stå upp en hel dag med kunder idag, no way!!

Dicker massa té med färsk ingefära i, så hoppas att jag mår bättre imorgon så att jag kan gå o jobba några timmar (är ju sjukt tråkigt att bara ligga hemma)... I alla fall när ingen passar upp på en ;)

Matlusten har ju varit rätt låg idag. Fått i mig lite clementiner, banan, pepparkakor, macka och cola zero... Var är proteinet Lina??!! ;p
Orkar inte laga någon mat. 



INGEFÄRA är effektivt mot förkylning. Ingefära innehåller antihistamin och det för det till ett effektivt botemedel mot förkylning.
Ingefära har länge odlats i Asien, där den använts både som smaksättare och medicinalväxt. Inom ayurvedan, den viktigaste inriktningen inom traditionell indisk medicin, är ingefära något av ett universalmedel. Bland annat används den vid reumatism, tandköttsinflammation, astma, migrän, förkylning, förstoppning och för bättre matsmältning. 
  
  Under de senaste 20 åren har ingefäran börjat undersökas vetenskapligt. 
   – Då har man sett att ingefära har antiinflammatoriska och blodförtunnande egenskaper. Den innehåller ämnen som har liknande effekter som acetylsalicylsyra, det smärtstillande ämnet i värktabletter typ magnecyl, kommenterar nutritionist Ulla Johansson i HÄLSAs expertråd.

Bland ingefärans verksamma ämnen märks bland annat gingeroler och shoagoler. De har också en antioxidativ effekt, alltså att de kan skydda kroppens celler mot skador av fria radikaler. Därmed har den en teoretisk möjlighet att kunna minska risken för hjärt-kärlsjukdomar och cancer, sjukdomar där fria radikaler är inblandade.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback